Sunday, December 20, 2009

Salah Siapa..?

Kalau tak nampak sila klik untuk besarkan

Komen diatas aku dapat dari sebuah blog yang agak panas dalam membicarakan hubungan Indonesia-Malaysia.Komentar anonymous di atas aku percaya adalah datangnya dari Indonesia.
Kata orang yang meninggalkan komentar itu tentang rakyat Malaysia ialah :

"Selera muziknya aja kekampungan..sampai bertebaran muzik indo di TV Malaysia lagi.Orang Indo muziknya selalu dikagumi dan kreatif tidak seperti muzik Malaysia".

Aku terjemahkan kepada bahasa yang lebih mudah difahami untuk korang semua.Yang tersiratnya adalah..di blog itu rakyat Malaysia mengutuk dan mencaci rakyat Indonesia dan rakyat Indonesia itu membalas..jika Indonesia tidak bagus mengapa muzik dan drama Indonesia mendapat permintaan tinggi di Malaysia..?

Salah siapa..? Sebelum ini agak ramai termasuk artis negara ini yang marah apabila terlampau banyak lambakan drama seberang ke negara ini.Tidak perlu menjerit kerana adakah syarikat TV dan Radio swasta mendengar keluhan ini..? Apa yang penting adalah keuntungan mereka2 yang rakus tanpa perasaan sensitif.Rakyat Malaysia yang kekampungan sendiri ramai menyokong muzik mereka kan.

Jadi perlukah kita salahkan komentar sahabat dari Indonesia kita diatas.Salah sendiri..

Buat Radio dan TV swasta..terus agungkan karya seberang dan biarkan mereka fikir karya merekalah yang terbaik.Karya Malaysia ibarat sampah dimata mereka..

1 comment:

Abe said...

hehehe. aku cuma bisa senyum liat komentar org indo di atas. :) emosi tingkat tinggi dia. karena negaranya di hina. hehe.

wajar aja tuh bro. keep cool menghadapi semua ini. :)